Nespamovať diskusné fóra a prísť vždy s niečím prínosným. To sú len niektoré z rád, ako na úspešný linkbuilding pre e‑shopy. “Linkbuilding nemá pravidlá, len je potrebné sa niektorým chybám vyhnúť,” upozorňuje marketingový konzultant Besteta Martin Čtvrtníček.
Chcete vedieť viac? Začítajte sa do pokračovania rozhovoru o budovaní spätných odkazov. A ak chcete byť v obraze, pripomeňte si jeho prvú časť.
Existujú rôzne druhy e‑shopov. Dalo by sa povedať, že pre každý z nich je vhodná trochu iná forma linkbuildingu? Napríklad, keď predávam oblečenie, mala by som sa snažit umiestniť články iba na blog s módou?
To by som nepovedal. Skôr sme u nás obmedzení tým, že niektoré odbory k sebe nemajú weby, s ktorými by bolo možné spolupracovať. Práve v móde je to celkom jednoduché, môžeš napríklad osloviť blogerov. Ale pokiaľ predávaš vodovodné batérie, na to asi žiadneho nenájdeš. Takže sa budeš viac zameriavať na odborové magazíny.
Čiže nie je pravda, že jeden druh e‑shopu by sa mal venovať len jednému spôsobu linkbuildingu?
Prirodzený odkazový profil by mal vyzerať tak, že väčšina spätných odkazov prichádza z rôznych zdrojov, nie len z jedného typu odkazov, ako sú napríklad blogy. Znamená to, že je vždy potrebné zmiešať viac vecí dohromady. Takže niečo, ako jeden formát linkbuildingu pre jeden typ e‑shopu, neexistuje.
Hovoríš o rôznych zdrojoch, z ktorých by mali viesť odkazy. Patria sem podľa teba aj sociálne siete? Nie sú vlastne sociálne siete tiež formou linkbuildingu?
To je trochu sporná téma, o ktorej sa v komunite linkbuilderov celkom diskutuje. Problém je v tom, že Google nemá prístup napríklad na všetky podstránky Facebooku, pretože nie sú verejné. Znamená to, že mu chýbajú komplexné dáta, s ktorými by mohol pracovať.
Samozrejme, signály zo sociálnych sietí sú v mnohých ohľadoch dobré. Ukážu ti napríklad, že nejaký tvoj článok stojí za to, pretože ho už zdieľalo 50 ľudí a zvýši sa ti návštevnosť.
Má linkbuilding pre e‑shopy nejaké špeciálne pravidlá, ktoré inde naplatia?
Neviem, či sa vôbec dá povedať, že linkbuilding má nejaké pravidlá. Skôr je dôležité predchádzať niektorým veciam, pretože by kvôli nim mohli vyhľadávače vnímať tvoj web negatívne a to by znamenalo horšiu viditeľnosť vo výsledkoch vyhľadávania.
Predpokladám, že sem patrí napríklad spamovanie diskusných fór.
Presne tak. Alebo keď máš slovenský web, slovenskú lokalizáciu a trh, ale mnoho odkazov na teba vedie zo zahraničia, bez toho, aby to dávalo zmysel alebo to malo nejakú spojitosť, napríklad zahraničného dodávateľa. A to platí všeobecne pre akýkoľvek linkbuilding, nie len ten e‑shopový.
Dá sa teda vôbec nájsť nejaký rozdiel medzi linkbuildingom pre e‑shopy a akýmkoľvek iným?
Pri e‑shopoch je akurát ten rozdiel, že máš v ruke nejaký konkrétny tovar, ktorý môžeš ponúkať ďalej, napríklad na recenzie blogerom. Ale keď firma poskytuje pôžičky, potom sa bavíme vyslovene o nakupovaní odkazov. Musíš hľadať magazíny o financiách a tvrdo tam pretlačiť akékoľvek informácie o sebe. Panuje tu veľká konkurencia a možností je málo.
Môže sa mi ako prevádzkovateľovi e‑shopu linkbuilding vypomstiť? Keď budem spamovať diskusné fóra, asi to bude len ťažko pôsobiť profesionálne…
Určite. Stačí sa na to pozrieť očami ľudí, ktorí do týchto fór chodia. Diskutuje sa v ňom o nejakej téme a zrazu tam niekto napíše ‚super produkt nájdete na tejto adrese‘, pridá odkaz, a tým to končí. A to bez toho, aby to malo nejakú pridanú hodnotu pre diskusiu. Jednoducho iba videl, že sa tam ľudia rozprávajú o topánkach.
Často sa objavujú aj príspevky v dosť starom diskusnom vlákne, kde sa už aj štyri roky nič nedeje a zrazu sa tam objaví odkaz. To tiež nepôsobí práve vierohodne.
Poradil by si majiteľom e‑shopov, ako sa týmto lacným praktikám vyhnúť?
Je potrebné cieliť prevažne tam, kde je nejaká čerstvá diskusia, v ktorej ľudia reagovali maximálne niekoľko dní späť. Taká sa dá objaviť napríklad s pomocou Google Alerts. Taktiež je nutné do diskusie niečím hodnotným prispieť, nie len napísať, že máme super produkty. Je dobré odpovedať na otázky či spísať tipy, na čo je dôležité dbať pri výbere konkrétneho produktu. A až potom pridať odkaz, alebo iba spomenúť značku. Aj zmienky o značke totiž berú vyhľadávače do úvahy. Je to jeden z faktorov, ktoré ovplyvňujú radenie výsledkov vo vyhľadávaní.
Spomínal si Google Alerts. Ako mi tento nástroj môže pomôcť?
Nastavíš si v ňom upozornenie na kľúčové slovo alebo doménu, ktorá ťa zaujíma. Napríklad tvoju značku. Akonáhle sa o nej bude niekto na webe baviť a Google si povie, že je táto stránka dostatočne dôležitá, ukáže ti ju. A potom na tieto tieto zmienky môžeš reagovať.
Ako mám teda postupovať, keď ma Google Alerts upozorní, že niekto spomenul moju značku v článku?
Môžeš napríklad pridať komentár ku článku. Alebo poprosiť autora, aby doplnil odkaz na tvoje webové stránky. Alebo ak sa článok týka niečoho, čo je blízke tvojmu odboru, prispeješ do diskusie. Môžeš byť profík na zimné kabáty, niekto ťa spomenie v článku alebo diskusii a ty máš zrazu priestor ukázať, že svojmu odboru rozumieš.
S akými ďalšími nástrojmi môžu e‑shopy pracovať?
Na on-page SEO je výborný Google Search Console, ktorý je zdarma. Človek v ňom nájde mnoho informácií priamo od Googlu a môže z nich vychádzať. Upozorní napríklad na chyby na webe, ktoré vyhľadávače vnímajú negatívne. Navyše je to dosť jednoduchý nástroj.
A nejaké platené nástroje, s ktorými máš skúsenosti?
Dá sa využiť aplikácia Screaming Frog, ktorá sa nainštaluje do počítača a prechádza web. Ukáže ti, či máš na webe nefunkčné odkazy. Bez toho sa neobídu veľké e‑shopy, ktoré majú desiatky tisíc produktov. S tak veľkým počtom sa často stáva, že sa postupom času začnú objavovať nefunkčné podstránky a odkazy, či už interné alebo externé. Rovnako tak dokáže povedať, či ti fungujú všetky obrázky pri produktoch, čo je výborná vec. Často sa totiž stáva, že veľkým e‑shopom nefunguje na webe niekoľko stoviek obrázkov. Ak to zistí aj zákazník a namiesto fotky produktu sa zobrazí ‚image not found‘, môže začať pochybovať, či je tento e‑shop vôbec funkčný a radšej odíde.
Veľkým e‑shopom alebo agentúram sa oplatí aj Majestic SEO, kde vidíš, aké spätné odkazy na teba vedú. Môžeš tu sledovať konkurenciu, napríklad aké weby na ne odkazujú a zistiť, či by neboli užitočné aj pre teba. Pomôcť dokáže aj Marketing Miner, Collabim alebo napríklad Xenu.
Komentáře (0)