Prechod na zabezpečený protokol HTTPS už intenzívne klope na dvere. Od októbra už Google začal upozorňovať na nezabezpečené stránky.
Píše o tom napríklad Social Media Today. Nová verzia prehliadača 62 dá v anonymnom okne užívateľovi vedieť, či sú stránky presmerované na HTTPS. A ako tvrdí Elie Burstztein z Googlu, z užívateľov, ktorí tušia, že niečo ako anonymné okno existuje, ho pravidelne využíva jeden z troch. Takže sa nejedná práve o malé číslo ľudí, ktoré prehliadač upozorní na to, že vaše stránky nie sú zabezpečené.
Čo s tým? Náš obchodný riaditeľ, Vlado Přichystal, pripravil 8 otázok a odpovedí. Pomôžu vám, keď sa s HTTPS nekamarátite a neviete, kde začať.
1. Čo je to HTTPS?
Podrobne rozobral HTTPS náš “náčelník”, Michal Janík, v tomto článku. Ako si ale HTTPS predstaviť v praxi priamo v e‑shope? Jednoducho ide o to, že pri odosielaní objednávky sa informácie o zákazníkovi pošlú do e‑shopu zakódované a až u e‑shopera sa znovu rozkódujú. Citlivé osobné údaje sú zabezpečené, aby ich nemohol nikto odchytiť na ceste od zákazníkovho počítača k prevádzkovateľovi e‑shopu. V prípade HTTP tieto údaje zabezpečené nie sú.
2. Prinesie e‑shopom prechod na HTTPS aj niečo viac než bezpečnosť dát ich zákazníkov?
E‑shop bude mať možnosť spustiť produktové kampane v Google AdWords a vyhne sa označeniu “nedôveryhodný web” od prehliadača Chrome. Protokol HTTPS vyžaduje stále viac služieb z rodiny Google. E‑shop na HTTPS môže získať aj výhodu vo výsledkoch vyhľadávania na Google.
3. Je s prechodom na HTTPS spojené aj nejaké riziko?
Prechod na HTTPS znamená zmenu všetkých URL adries e‑shopu. To je dosť riziková záležitosť, ak ju vykonáva niekto neskúsený. Aby e‑shop neutrpel veľké straty hlavne z dôvodu možného poklesu pozícií a návštevnosti v neplatenom vyhľadávaní, je úplne nevyhnutné presmerovať všetky stránky z HTTP na HTTPS. Všetky ostatné komplikácie a riziká sú oproti tomu maličkosťami. Nikoho asi nepoteší ani to, že si musí zaplatiť certifikát, ale cena nie je veľmi vysoká a záleží na tom, u koho si certifikát zaplatíte a na ako dlho. Certifikát môžete získať dokonca zdarma, napríklad k platenému webhostingu, alebo k prenájmu e‑shopového riešenia, napríklad od Shoptetu.
4. Ako zložité je prejsť na HTTPS a kto sa o to postará?
Dnes by s prechodom na HTTPS nemal byť problém. Stačí sa obrátiť na e‑shopové riešenie, keď si ho e‑shop prenajíma, alebo na správcov serverov, kde má e‑shop uložené dáta. Zmena nastavenia serveru nie je zložitá, nastavenie presmerovania by mal správca serveru alebo webmaster zvládnuť za chvíľu. V Shoptete si prechod na HTTPS dokonca môžete naklikať sami v administrácii. Nie len, že je to otázka pár kliknutí, ale navyše je to pre všetky e‑shopy zdarma vrátane nastavenia presmerovaní.
5. Ako skontrolovať, či sa prechod na HTTPS podaril?
Ako u všetkých väčších zmien odporúčam vyskúšať základnú funkčnosť e‑shopu a urobiť testovaciu objednávku. Ďalej preklikať e‑shop, či nenarazíte na chybu napríklad v moduloch sociálnych sietí a pod. Pre kontrolu presmerovaní odporúčam použiť Google Analytics. V prehľade “Správanie -> Obsah webu -> Všetky stránky” stačí dohľadať neexistujúce stránky a ich URL adresy a máte hneď jasno.
Základom je mať správne nastavený titulok chybovej stránky 404. Keď zadám za doménu e‑shopu lomítko a výraz, ku ktorému neexistuje stránka, mala by sa mi vypísať chybová stránka 404 s titulkom ve zmysle “Stránka neexistuje” a pod. A práve počet načítaní tejto stránky zistím v Analytics, keď si na prehľade všetkých stránok prepnem nad tabuľkou s výsledkami z voľby “Stránka” na “Názov stránky”.
Potomb vyhľadám názov chybové stránky a uvidím, koľkokrát sa za vybrané obdobie zobrazila. Po rozkliknutí navyše zistím, na akých URL adresách bola chybová stránka vyvolaná. Výskyt stránok 404 sa dá kontrolovať aj cez Google Search Console, ale tam sa dáta zobrazujú s niekoľkodenným oneskorením, takže sa nám prípadné problémy neukážu hneď po prechode na HTTPS.
6. Kedy je najlepšie na HTTPS prejsť?
Prechod na HTTPS odporúčam všetkým e‑shopom čo najskôr. Jediný, komu by som to neodporúčal, je e‑shop, ktorý nemá spoľahlivých vývojárov či správcov serverov. Keď sa nenastaví presmerovanie a nie je možné ho nastaviť ani obratom po prechode, môže e‑shop prísť o veľkú časť návštevnosti nie len z neplateného vyhľadávania. URL adresy sú aj v PPC kampaniach alebo v XML feedoch pre vyhľadávače tovaru. Neodoporúča sa zároveň s prechodom na HTTPS robiť ďalšie väčšie zmeny URL adries.
7. A čo sa stane, keď e‑shop na HTTPS neprejde?
E‑shop, ktorému ani teraz nebežia produktové kampane, v najbližších mesiacoch asi nepocíti nijako výrazne, že je problém v e‑shope na HTTP. Problémy sa ale budú pomaly stupňovať a časom sa môžu také e‑shopy prestať zobrazovať nie len v Chrome, ale aj v ďalších prehliadačoch, ktoré raz ukončia podporu HTTP. Je len otázkou času, kedy sa tak stane.
8. Ako BESTETO môže pomôcť s prechodom na HTTPS?
Prechod na HTTPS sme pomáhali riešit rade našich klientov a vždy sme boli v pozícii radcu a kontrolóra. O získanie certifikátu sa musí postarať prevádzkovateľ e‑shopu. My mu len poradíme, čo si má postrážiť. A po prechode na zabezpečenú komunikáciu kontrolujeme, či všetko prebehlo v poriadku. Keď naše rady e‑shoperi poslúchajú, prebieha prechod bez väčších problémov. Presmerovanie sa pripraví vopred a drobnosti sa môžu doladiť aj po prechode na HTTPS.
Komentáře (0)