Ako na Instagram a Facebook pri e‑shopoch

Minulý BESTETO klub sme sa rozprávali o Facebooku a Instagrame. Ten deň som ale neodovzdávala e‑shopárom  info, ale aj oni mi povedali veľa užitočných vecí. Mrknite, s čím e‑shopy na sieťach bojujú najviac a čo s tým robiť.

Ako na sieťach hovoriť — firemné tonalita a persony

Keď sa nad tým poriadne zamyslíte, všetka komunikácia na sieťach začína týmito otázkami — ako mám komunikovať? Mám vykať, alebo tykať? Ak si na to nedokážete odpovedať, znamená to, že máte neporiadok v tzv. Firemnej tonalite. Nemáte jasno v tom, ako firma komunikuje smerom von.

Vymyslieť firemnú tonalitu nie je na pár minút. Musíte si povedať:

  • Komu predávam? Kto je moje cieľovka?
  • Aká je naša firemná kultúra?
  • Bude pre mňa tento štýl tonality prirodzený? Nebudem se do nej nútiť silou?
  • Bude mi moja cieľovka rozumieť?

A tým tento výčet určite nekončí, je to len najlepší odrazový mostík ako začať.

Tipy:

  • Persony — aby ste si uľahčili každodennú komunikáciu nielen na sieťach, vytvorte si tzv. persony. To sú také osoby, ktoré by sa mohli byť vaším ideálnym zákazníkom. Opíšte, ako taká osoba vyzerá, čo ju trápi a ako riešite svojim podnikaním jej problém. Person býva spravidla viac, málokedy sa podarí, aby firma mala len jednu.
  • Neoslovujte všechny – neupadnite do mylnej predstavy, že všetci sú vaši zákazníci, že predávate svoj tovar úplne všetkým. Nepredávate. Nikdy neoslovíte všetkých.
  • Overte si realitu — čas od času je dobré urobiť si taký malý prieskum, kto naozaj sú vaši zákazníci. Niekedy totiž zistíte, že sa vaše predstavy sa míňajú s realitou. Napríklad e‑shop, ktorý predával tovar pre fanúšikov futbalu, sa domnieval, že oslovuje chlapcov v puberte. Potom ale zistili, že u nich nakupujú hlavne ich mamičky. A to už predsa len trošku zamáva s komunikáciou celej značky.

E‑shopy, ktoré majú pekne spracovanú firemnú tonalitu a podľa ich komunikácie hneď spoznáte, na koho cielia, sú napríklad Queens alebo Biorythme.cz.

Váš e‑shop na Facebooku

Na Facebooku máte veľa možností, čo zdieľať — články z vášho blogu, fotky z vášho tímu (super vec, odporúčam, ľudí baví pozerať do zákulisia, ale všetko s mierou), udalosti, ankety, obrázky, videá …

V tomto prípade väčšina e‑shopárov tuší, aké možnosti majú a dokážu vymyslieť zmysluplný obsah. Často ale zabúdajú na veci, ktoré ich snahu podkopávajú. Na čo si dať pozor?

1) Negatívne komentáre

Ak to nie je naozaj úplne mimo a totálne nevhodné, komentáre nemažte. Vždy na ne odpovedajte. Urobili ste chybu? Priznajte ju, ospravedlňte sa, ponúknite riešenie. Nenechajte negatívne komentáre ležať ľadom, neriešte tento problém len v súkromnej správe so zákazníkom. Nech aj ostatní ľudia vidia, že sa viete k problému postaviť čelom.

Každý e‑shop sa raz stretne s negatívnym komentárom. A možno nielen raz. Naučte sa na to reagovať. Zdroj: Giphy.com

2) Komentáre u príspevkov

Napíše vám niekto komentár k príspevku? Super! Práve si niekto dal tú prácu s tým, aby sa venoval vašej stránke. Odpovedzte mu. Ľudia na Facebooku už dávno nie sú tak aktívni, ako predtým, obsah skôr konzumujú ako vytvárajú. Tak im ukážte, že ich snahu oceňujete.

3) Hodnotenie

Keď vám niekto napíše hodnotenie, verejne na neho odpovedzte. Neďakujte človeku iba do súkromnej správy. Opäť oceňte jeho snahu — našiel si minútku na to, aby sa venoval iba vám, tak si ju na neho nájdite taktiež.

4)Nespamujte

Nespamujte vaše stránky len vašimi produktami, nerobte z toho vyložene predajný kanál. Takto nikoho dlho baviť nebudete.

5) Nech Facebook neumiera!

A hlavne — nenechávajte váš Facebook umrieť. Ak ste do neho už vložili nejaké úsilie, bola by škoda, aby vám teraz leža ľadom, jednoducho zbytočná práca. Ak vás to fakt nebaví, nájdite si niekoho, kto vám pomôže.

Tipy:

  • Nestresujte sa počtom fanúšikov. Nie ste zberači ľudí ani lajkov. Skôr sa pýtajte, či je vaše publikum relevantné. Nemáte tam len samých fanúšikov súťaží, ktorí k vám prišli kvôli produktom zadarmo?
  • Všetkého s mierou! Nenechajte Facebook umrieť, ale nezabite fanúšikov kvantom príspevkov o ničom. Radšej menej ako viac príspevkov, čo majú hlavu a pätu (napríklad 2 — 4x za týždeň, ale stále je to nejaké všeobecné odporúčanie, sami si musíte nájsť, čo je pre vás najlepšie a na čo vaši fanúšikovia reagujú najviac).

Opatrne so súťažami. Na Facebook sa vám môže dostať veľa fanúšikov, ale naozaj je to vaša cieľovka?

Váš e‑shop na Instagrame

Ste e‑shop. Už z tejto podstaty máte čo zdieľať na Instagrame. Instagram je o pekných fotkách a videách. Keď dokážeme mať Instagram my ako marketingová agentúra, ktorá predáva vlastne úplne nehmatateľné veci (PPC, správa vyhľadávačov tovaru a SEO), tak to zvládnete aj vy so svojimi produktami.

Je len otázka času, kedy Instagram začne slúžiť ako predajný kanál. Jasné, aj dnes sa aj cez neho môže človek prekliknúť na váš e‑shop, ale teraz sa bavíme o vyložene predajnom mieste. Funkcia sa volá Checkout a v USA už funguje. Znamená to, že ľudia nakúpia váš tovar priamo z Instagramu. Takže na čo pri rozbiehaní a správe Instagramu myslieť?

1) Ruky preč, ak to neznášate

Ak Instagramovou bublinu vyložene nenávidíte a máte osýpky len z názvu tejto sociálnej siete, dajte to na starosť niekomu inému. Verte, že by vaše zúfalstvo išlo spoznať a navyše by ste to určite skoro zabalili. Ušetríte si zbytočnú prácu a nervy.

2) Nezdieľajte všade to isté

Sto markeťákov, sto názorov. Ja si stojím za tým, že nemá zmysel zdieľať na všetkých sieťach úplne ten istý obsah. Jasné, sem tam môžete nazdielať rovnakú fotku, to zas nie je taká tragédia, ale ak bude váš Instagram presne kopírovať Facebook, tak to trochu stráca zmysel.

Prečo by som vás mala sledovať na viacerých miestach, keď všade zdieľate to isté? Záleží na vás, ako si nastavíte pravidlá — napríklad pre BESTETO je Instagram voľnejší, dávame tam veľa fotiek a videí zo zákulisia a na Facebooku zasa viac zdieľame napríklad články. Z Facebooku sa skrátka viac stáva informačný kanál, na Instagrame sa ľudia kochajú pekným a vtipným obsahom.

3) Buďte aktívny

Nestačí len postovať obsah. Reagujte na príspevky ostatných — vo feede aj v príbehoch. Nebuďte na Instagrame pasívny. Ak vám niekto niečo okomentuje, vždy mu odpovedzte. Prečo to robiť? No pretože ak nie ste naozaj veľká značka, ktorej chodia fanúšikovia sami a všetci ju hrozne moc chcú sledovať, horko ťažko si nejakú fanúšikovskú základňu udržíte. Proste si budujte love brand a buďte tá značka, ktorá reaguje na to, čo sa okolo nej deje.

4) Neodfláknuť príspevky

Nemusíte mať fotky ako v National Geographic (samozrejme ak máte, tak pecka), ale skúste tomu byť čo najbližšie. Teraz si z vás trochu uťahujem, ale asi vás neprekvapí, že hnusné a rozmazané fotky sa budú páčiť maximálne niekoľkých podivným individuám. Pokiaľ už idete do Instagramu, rozbehnite ho na smartphone, ktorý vie robiť obstojné fotky, čo je dnes každý druhý.

5) Kombinujte foto, obrázky, videá

Nahrávať ale nemusíte len fotky, kombinujte to. Dostanete peknú recenziu? Fajn, vytvorte z toho obrázok, pomôže vám napríklad veľmi jednoduchý online program Canva. Takto to robíme v BESTETO my.

Pekné príspevky vytvoríte v grafickom online programe Canva. Ja na neho nedám dopustiť. Je veľmi intuitívny, základná verzia je zadarmo.

Tipy

  • Nezabúdajte fotiť ľudí. Túto chybu robí veľa účtov na Instagrame. Ak budete fotiť len vaše produkty (raz bude na stole, v tráve, na zemi, v posteli .. dvadsať variant vášho produktu na rôznych miestach nie je úplne inovatívny), bude to nuda. Ľudia jednoducho oceňujú, keď sú na fotkách iní ľudia. Vyzerá to živšie. Je to realita.
  • Osobne sa mi páči Instagram Tescomy alebo Econey. Pekné fotky, pohľad do zákulisia, dobre vyfotené produkty … a hlavne EMÓCIE! Vidíte, ako to v týchto firmách vyzerá, od akých ľudí to kupujete. Nie je to žiadna no name značka. Vidíte, že za oboma obchodmi stoja úplne normálni ľudia, ktorí na ňom makajú a očividne to robia s láskou.
  • Vyhrajte sa s archívom príbehov. Nahrajte nejaký pekný náhľadový obrázok a archivujte tam príbehy. Keď na váš profil budú chodiť ľudia, bude to jedna z prvých vecí, čo si pozrú. Super miesto, kam nazdieľate informácie o vás, čo budú hneď po ruke.
  • Využívajte príbehy. Nenašla som na to priamo štatistiku, ale nedávno som videla na Instagrame Elišky Vyhnánkové (ve stories :)), že viac ľudia sledujú práve príbehy než feed samotný.

V zelenom rámčeku vidíte, ako môžete pracovať s archívom príbehov. Nahráte náhľadové obrázky a vnútri máte príbehy (stories), ktoré ste už niekedy publikovali.

Všeobecné odporúčania na Facebook aj Instagram, na ktoré som kedysi narazila opäť u Elišky Vyhnánková a páči sa mi doteraz: nehovorte iba o sebe. Samozrejme, že vy ste tí, ktorých vaša firma zaujíma najviac. Ostatným musíte ponúknuť aj niečo iné, než len vaše usmievavé fotky.

O sociálnych sieťach by sa dalo písať donekonečna a ja som tu spomenula len štipku informácií. Niekedy je totiž lepšie si o nich porozprávať osobne. Ak vás náš článok zaujal, alebo by ste sa radi dozvedeli o ďalších témach z online marketingu, zastavte sa na náš BESTETO klub, ktorý pravidelne organizujeme v Brne každý 4. štvrtok v mesiaci. Radi vás uvidíme.

Stačí sa zapísať do nášho BESTETO zpravodaja a budete mať vždy prehľad o tom, kedy sa čo koná.

23. 04. 2019

Komentáře (0)

Přidat komentář

Odesláním formuláře souhlasíte s všeobecnými obchodními podmínkami služeb Besteto.
Váš komentář podléhá ruční kontrole.