E‑shopy stále hľadajú nové zdroje propagácie pre svoje produkty, aby tak mohli osloviť čo najviac potencionálnych zákazníkov. Jednou z možností sú aj vyhľadávače tovaru, ktoré majú spravidla veľmi efektívnu inzerciu, pretože nie je drahá a ich návštevníci sa už nachádzajú v závere nákupného procesu — vedia, že chcú nakúpiť, ale ešte nie sú rozhodnutí kde.
Aj napriek tejto výhode sa ale nedá povedať, že by sa inzercia vo všetkých vyhľadávačoch tovaru e‑shopom oplatila. Ako teda zistiť, do ktorého sa oplatí svoj e‑shop registrovať?
Počítajú vyhľadávače tovaru s vaším sortimentom?
Aby ste neplýtvali časom na registráciu do porovnávača a následne prípadnú optimalizáciu inzercie, je nutné vopred zistiť, či vami zvolený vyhľadávač tovaru disponuje kategóriami, ktoré zodpovedajú aspoň vášmu najdôležitejšiemu sortimentu.
Ak by porovnávač nemal pre váš tovar vytvorené kategórie, môže to byť známkou toho, že to pre ňho nie je zaujímavý sortiment, ktorý by mu priviedol dostatok návštev na to, aby sa mu ich oplatilo vytvárať. Ale môže sa stať aj to, že na vytvorení kategórií pracuje, alebo sú zatiaľ iba v pláne. Oplatí sa sledovať blog Heureky (a na českom trhu aj Zboží.cz), kde sú pravidelne oznamované novovzniknuté kategórie a novinky.
V prípade, že predávate špecifický tovar, ktorý okrem vás ponúka iba málo predajcov (prípadne iba vy), môže sa stať, že kategórie pre váš sortiment nenájdete niekde. A to je jednoznačne nevýhoda, lebo vaše produkty by na vyhľadávači tovaru boli zobrazené len vo výsledkoch vyhľadávania, kam chodí málo užívateľov. Jedine u Zboží.cz je to trochu lepšie, lebo ľudia sú tu viac zvyknutí hľadať pomocou fulltextového vyhľadávania.
Ak ale máte možnosť zaradiť svoj tovar do niektorého zo špecializovaných porovnávačov ako je Favi, Biano alebo Glami, ktoré ponúkajú predovšetkým nábytok, bytové doplnky a módu, tak sa vám registrácia oplatí aj vtedy, keď máte unikátny sortiment. Na týchto porovnávačoch sú totiž užívatelia zvyknutí vyhľadávať inak a namiesto porovnávania ponúk viacerých e‑shopov pre jeden produkt v produktových kartách (ktoré na týchto porovnávačoch nie sú) si produkty prezerajú vo výsledkoch vyhľadávania.
Ďalším vodítkom môže byť, či má v týchto kategóriách vytvorené aj parametre, podľa ktorých sa dá v kategórii filtrovať. To sa ale vzťahuje len na produkty, ktoré majú dostatok vlastností na to, aby dávalo filtrovanie zmysel.
Má porovnávač dobrú pozíciu v prirodzených výsledkoch vyhľadávania?
V nedávnom článku sme zisťovali, ktoré zdroje návštevnosti sú pre vyhľadávače tovaru tými najvýznamnejšími. Ukázalo sa, že prirozené výsledky vyhľadávania tvoria obvykle viac než polovicu ich návštevnosti a preto má zmysel pozerať sa, ako si v nich porovnávač stojí.
Na to, aby ste to zistili, potrebujete zoznam vyhľadávacích dotazov, ktoré zodpovedajú vášmu sortimentu (sú to dotazy, ktoré užívatelia zadávajú do fulltextového okna, v Google alebo na Sezname, keď sa snažia nájsť váš tovar).
Ako na to?
1. Keď váš e‑shop už chvíľu funguje, môžete si pomôcť stiahnutím vyhľadávacích dotazov z nástroja Google Search Console (Návštevnosť z vyhľadávania -> Analýza vyhľadávania). Tu môžete získať dotazy, ktoré ľudia zadávajú do vyhľadávača Google, pred tým, než navštívia váš e‑shop (viď obr. 1).
Obr. 1: Ukážka vyhľadávacích dotazov v nástroji Google Search Console
2. Ak chcete zistiť vyhľadávacie dotazy pre Seznam, hľadajte v nástroji Google Analytics (Akvizícia -> Všetka návštevnosť -> Zdroj / médium). Viď obr. 2.
Obr. 2: Ukážka vyhľadávacích dotazov z nástroja Google Analytics
Pre dôležitý sortiment získajte aspoň 20 všobecnejších vyhľadávacích dotazov.
Následne zistite, aké má vyhľadávač tovaru pozície na získané vyhľadávacie dotazy. Dá sa to hľadať ručne zadávaním napr. do Google, alebo pomocou špecializovaného nástroja (napr. Marketing Mineru).V ideálnom prípade sa aspoň u niektorých vyhľadávacích dotazov bude zobrazovať na prvej stránke výsledkov vyhľadávania.
Najmä v prípade, že predávate úzko zameraný sortiment, dáva zmysel si vyhľadávače tovaru pred registráciou trochu preklepnúť. Menej pravdepodobne sa vám potom stane, že investujete čas a peniaze do porovnávača, ktorý by vám priniesol jednotky návštev ročne. O tržbách nehovoriac.
Chcete mať prehľad o tom, čo je v BESTETO nové? Prihláste sa na odberanie nášho newsletteru, radi vám ho pošleme.
Komentáře (0)