Je leto, prázdniny, doba dovoleniek a pre mnoho e‑shopov mŕtva sezóna. Práve teraz sa ale rozhoduje o tom, aké výsledky bude mať váš e‑shop vo vianočnej sezóne.
Pokiaľ pre vás Vianoce nie sú hlavnou sezónou, môžete byť pokojní. Ak ale predávate napríklad parfumy, či iný darčekový sortiment, a len za november a december zarobíte polovicu ročných tržieb, poďte sa pozrieť, ako sa na Vianoce začať chystať.
Prípravy na Vianoce už cez prázdniny? Nie je to priskoro?
Nie je. A tu sú dôvody prečo:
- Výsledky mnohých zmien sa prejavia až za dlhší čas. Asi najviac sa oneskoria zmeny v oblasti optimalizácie pre vyhľadávače (SEO). Keď napríklad získate nové spätné odkazy, bude vyhľadávačom trvať až niekoľko mesiacov, než odkazy zaregistrujú a zlepšia hodnotenie a pozíciu vašich stránok.
- Vaša marketingová agentúra potrebuje čas na spracovanie plánu a odporúčaní, ktoré potom treba ešte spracovať. K tomu sú potrební ďalší ľudia, napríklad vývojári či grafici. A než sa všetko pripraví, zrealizuje, skontroluje a vyladí, zaberie to aj niekoľko týždňov.
- Vzhľadom na to, že pred Vianocami je v marketingovom obore toľko práce, že sa takmer nedá stihnúť, zvyšujú sa aj ceny služieb. Aj my v Bestete účtujeme v predvianočnom období viac a aj tak sme radi, že dokážeme dohodnutú prácu stihnúť v termínoch, s ktorými sú klienti spokojní.
- Pripraviť sa včas znamená nie len viac zarábať, ale aj získať priestor riešiť aktuálne problémy a všetko, čo súvisí s fungovaním e‑shopu v špičke sezóny.
A ako sa teda na Vianoce pripraviť? Začnime zdrojom, ktorý väčšine e‑shopov prináša najväčšie tržby, a u ktorého je dôležité začať s optimalizáciou skutočne včas.
Predvianočné SEO (optimalizácia vo vyhľadávači Google) pre e‑shopy
Čo by ste ešte čím skôr mali zvládnuť, aby k vám chodilo viac zákazníkov z prirodzených výsledkov vyhľadávania z Google:
- Urobte si analýzu kľúčových slov a skontrolujte, že máte pre dôležité kľúčové slová pripravené vhodné vstupné stránky. Odporúčam na to použiť niektorý z nástrojov pre návrh kľúčových slov. Tam vyhľadáte všetky kľúčové slová a frázy, ktoré sa týkajú vášho e‑shopu. Keď následne vložíte kľúčové slová do Collabimu, zistíte svoje pozície na Google a môžete kľúčové slová vyexportovať aj s url adresami stránok, ktoré sa dostali do výsledkov vyhľadávania. Tam, kde je vaša pozícia 60+ (okrem prvých 60 výsledkov), vám pravdepodobne chýba vstupná stránka, ktorá by obsahovala kľúčové slovo v titulku aj v obsahu stránky. Objavíte ale aj mnoho kľúčových slov, kde sa do výsledkov vyhľadávania dostáva iná stránka, než si prajete.
- Skontrolujte si vnútorné prelinkovanie. Odkazy na vašich stránkach by mali viesť na najdôležitejšie stránky — najčastejšie na dôležité kategórie a produkty. Odkazuje na nich vaša hlavná strana? Nemáte v stránkach odkazy, ktoré smerujú na stránky, kam ľudí nechcete posielať? Schválne sa pozrite na odkazy v pätičke. Odporúčam použiť ľubovoľný nástroj, ktorý vám zmeria počet odkazov na stránke. Stačí si uložiť ako záložku do prehliadača kód: javascript:alert(document.links.length+’%20links’). Verili by ste, že v stránke máte stovky odkazov? Sú všetky naozaj nevyhnutné?
- Získajte spätné odkazy. Existuje veľa spôsobov, ako to urobiť. Pokiaľ s tým nemáte skúsenosti, nechajte si poradiť. Sami určite skontrolujte, či máte dobre prelinkované vaše projekty a weby medzi sebou. Ak už máte viac webov, alebo partnerov, ktorí vás rádi odporučia, alebo vám vložia na stránky odkaz, využite to.
- Nechajte si spracovať SEO audit. Audit webu z pohľadu vyhľadávačov môže odhaliť zásadné chyby, ktoré bránia tomu, aby k vám vyhľadávače s radosťou posielali návštevníkov a aby sa z nich potom stali spokojní zákazníci. Tou najlepšiou voľbou je skúsený odborník alebo agentúra. Besteto ponúka SEO audit (SEO analýzu) v rozsahu od 4 hodín a s cenou 49 eur/h + DPH. Čo môže odhaliť SEO analýza e‑shopu:
- veľký počet návštev neexistujúcich stránok (keď napríklad zmeníte url kategórie alebo produkt a ľudia chodia stále na pôvodnú stránku s chybovou hláškou 404),
- chýbajúce vstupné stránky a chyby vo vnútornom prelinkovaní (oboje je popísané vyššie v článku),
- chýbajúce stránky v sitemape (novo pridávaným produktom trvá zbytočne dlho, než sa o nich vyhľadávače dozvedia),
- zakázanou indexáciou dôležitých stránok cez robots.txt (vyhľadávače ignorujú stránky, ktoré by ste chceli mať vo výsledkoch vyhľadávania),
- zlú prácu s filtrami a stránkovaním (vznikajú duplicitné stránky, do výsledkov vyhľadávania sa dostávajú menej dôležité stránky na úkor tých dôležitých),
- duplicitný obsah v rámci e‑shopu alebo s cudzími e‑shopmi (vyhľadávače duplicitný obsah zahadzujú a môžu ho aj penalizovať),
- nekvalitné odkazy vedúce na e‑shop (hroziace penalizácie najmä od Google, dobrý dôvod k zamysleniu sa, ako získavať odkazy).
Ak máte záujem o SEO audit, či už v základnej alebo rozšírenej verzii, napíšte nám. Času nazvyš nie je, Vianoce v marketingovom svete už klopú na dvere.
Samozrejme by sa dalo pokračovat s ďalšími odporúčaniami. Keď si ale prejdete aspoň tieto základné, verím, že budete príjemne prekvapení, ako dopadne vaša predvianočná sezóna. V ďalších článkoch se pozrieme, aké základné kroky podniknúť pri príprave na Vianoce v oblasti PPC reklamy.
Komentáře (0)