Za posledný mesiac absolvoval Vláďo Přichystal, náš obchodný riaditeľ, viac než než 20 konzultácií s majiteľmi e‑shopov prevádzkovaných na Shoptete. Prečítajte si 5 najčastejších chýb, s ktorými sa stretol a získajte 5 zaručených receptov, ako chyby napraviť a ako zlepšiť výsledky vášho e‑shopu.
1. Titulky, názvy kategórií a ďalšie SEO zlepšováky
Pomenovanie a titulky hlavne kategórií
Úplná väčšina e‑shopov na Shoptete má nesprávne pomenované kategórie a zlé titulky kategórií a ďalších stránok. Ako je to možné? V Shoptete má totiž každá kategória 3 názvy — na záložke Všeobecné informácie je to “Názov” a na záložke Pokročilé to sú “Text odkazu (v menu)” a “Názov (tag “title”)” (viď obr. 1). A pretože málokto preklikáva všetky záložky a navyše skoro nikto nevie, na čo ktorý názov slúži, má väčšina e‑shopov vyplnený iba jeden povinný názov, ktorý sa použije všade, teda v menu, hlavnom nadpise stránky, titulku stránky a tiež v administrácii, drobčekovej navigácii a detaile produktu. Na čo ktorý názov teda slúži a ako ho vyplniť:
- Všeobecné informácie — Názov — text, ktorý sa použije ako hlavný nadpis stránky kategórie. Mal by obsahovať celý názov kategórie, z ktorého je poznať, čo sa v kategórii predáva, napr. Pánske outdoorové topánky.
- Pokročilé — Text odkazu (v menu) — text, ktorý sa vypisuje vo všetkých výpisoch kategórií, teda v menu ale aj v drobčekovej navigácii. Mala by to byť skrátená verzia názvu kategórie, ktorá nemusí obsahovať to, čo už je v názve nadradenej kategórie. Ak je hlavná kategória Outdoorová obuv, u jej podkategórie pre mužov stačí uviesť “Pánska”.
- Pokročilé — Názov (tag “title”) — keď ste si nechali v nastavení Marketing — Základné SEO u článkov a kategórií pôvodné nastavenie (#TITLE# — #WEBSITE_NAME#), prepisuje sa do titulku automaticky Názov a za oddeľovač názov e‑shopu. Titulok vidíte v záložke prehliadača, ak ste v kategórii, a hlavne ako modrý text s odkazom vo výsledkoch vyhľadávania Google či ďalších vyhľadávačov. Titulok by mal obsahovať kompletný názov kategórie a názov e‑shopu. Keď by ste do neho chceli pridať niečo dôležité, čo v názve kategórie nie je, napr. “Najlacnejší” alebo “priamo od výrobcu”, nezabudnite do titulku vpísať aj názov e‑shopu.
Obr. 1. Ukážka zobrazenia názvov a titulkov
Upozorňujem, že zmeny sa prejavia síce v e‑shope okamžite, ale vyhľadávačom potom bude trvať dni, týždne a i mesiace, než zmeny objavia, spracujú a začnú zobrazovať. Obrňte sa preto trpezlivosťou a skúste všetko nastaviť správne hneď na začiatku. Čakať na zmenu niekoľko týždňov a zistiť, že som nenastavil všetko správne a že po oprave budem opäť týždne čakať na preindexovanie, je frustrujúce.
Ako úrychliť indexovanie uskutočnených zmien
Keď chcete, aby sa zmeny premietli do výsledkov vyhľadávania rýchlejšie, využite:
- Google Search Console — zaregistrujte sa, pridajte svoj e‑shop, overte vlastníctvo domény a vložte sitemapu. Google sa o novopridaných stránkach dozvie obratom hneď po pridaní. V tomto nástroji nájdete aj celý rad zaujímavých údajov o vašom e‑shope, napr. chyby prechádzania, duplicitné či chýbajúce titulky a meta popisy a ďalšie.
Odkazy
Všetci poznajú odporúčanie, aby získavali odkazy z kvalitných a obsahovo podobných stránok. Viete ale, že s odkazmi môžete “čarovať” aj v rámci vlastného e‑shopu, kde na seba odkazujú jednotlivé stránky e‑shopu medzi sebou? Ako posilniť dôležité stránky a ich pozíciu vo vyhľadávaní:
- Znížte počet odkazov na hlavnej stránke a v prvkoch, ktoré sú vo všetkých stránkach, napr. v bočnom stĺpci.
- Skontrolujte odkazy v pätičke (Vzhľad a obsah — Odkazy) a zmažte z nich všetky odkazy, ktoré pre vás nie sú skutočne dôležité. Posilňovať odkazy na Heureku a ďalšie cudzie stránky nedáva zmysel.
- Využite odkazy v pätičke na posilnenie dôležitých stránok, na ktoré sa neodkazuje zo všetkých stránok e‑shopu. Hlavné kategórie majú odkaz v každej stránke vďaka umiestneniu v menu, čo ale najpredávanejší produkt alebo kľúčová podkategória?
Celkovo ide len o využitie princípu odporúčať ľuďom a zároveň vyhľadávačom prostredníctvom odkazov to, čo je dôležité. Ak totiž niekomu skúsite na jednej stránke odporučiť naraz 200 stránok, vlastne mu neodporučíte nič konkrétne.
2. Ako vás ľudia vidia vo výsledkoch vyhľadávania
Ako váš e‑shop vyhľadávače predstavia ľuďom, si môžete overiť cez vyhľadávanie dotazu “site:vasadomena.sk” (za dvojbodkou nie je medzera, nazovdomeny.sk nahradíte za doménu, na ktorej máte e‑shop). Tento dotaz funguje ako v Googli, tak aj v iných vyhľadávačoch. Výsledkom je výpis všetkých stránok, ktoré daný vyhľadávač z vášho e‑shopu môže ponúknuť ako odpoveď na dotazy pri vyhľadávaní.
Titulky
Modré názvy stránok, ktoré sa dajú prekliknúť, berú vyhľadávače z titulkov stránok (popísané vyššie). Z titulkov by malo byť jasné, kam sa dostanú, keď na nich kliknú. Ak sú vaše titulky príliš všeobecné (napr. iba názov e‑shopu alebo iba slová ako “Pánske”, “Biele”, “Príslušenstvo”), stránka sa bude vypisovať na zlých pozíciách vo výsledkoch vyhľadávania a navyše na ňu ľudia nebudú klikať. Skontrolujte si a prípadne upravte hlavne titulky:
- Hlavnej strany — mal by obsahovať názov e‑shopu a čo predávate. Upravíte cez Marketing — Základné SEO — záložka Meta tagy — Úvodná stránka — Názov stránky (tag “title”).
- Kategórií a podkategórií — mal by obsahovať celý názov kategórie a názov e‑shopu. Upravíte cez Produkty — Kategórie — rozkliknutie kategórie — záložka Všeobecné informácie — Názov (pri prázdnej kolónke Názov (tag “title”)) na záložke Pokročilé. Keď chcete mať iný titulok pre vyhľadávače než názov kategórie a názov e‑shopu, môžete využiť aj kolónku Názov (tag “title”) na záložke Pokročilé. To ale urobte len v prípade, že ste si úplne istí všetkým, čo tu popisujem.
- Produktov — mali by okrem názvu eshopu obsahovať nie len značku a model, ale aj všeobecné označenie produktu napr. “Pánske tenisky Merrell RANT J561713 | Mojobchod.sk”. Titulok by sa mal generovať z názvu produktu a názvu e‑shopu (#PRODUCT_NAME# — #WEBSITE_NAME# nastavené cez Marketing — Základné SEO — Produkty). Ak vám taký titulok nevyhovuje, môžete ho nastaviť cez Produkty — Prehľad — vybraný produkt — a kolónku “Nadpis (tag “title”)” na záložke Pokročilé.
Meta description
Meta description alebo meta popis nie je vidno nikde v e‑shope. Preto ho väčšina e‑shopárov nevypĺňa. Meta description sa ale vypisuje vo výsledkoch vyhľadávania (SERP) na Google ako šedý text pod nadpisom stránky. Keď tento text nevyplníte, alebo ho vyhľadávače nepovažujú za dosť kvalitný, dostane sa do výsledkov vyhľadávania časť textu zo stránky, a to môže byť časť menu alebo iný nevhodný text.
U dôležitých stránok (hlavná strana, top kategórie a top produkty) odporúčam vyplniť kolónku “Popis (meta tag “description”)” textom, ktorý priláka ľudí ku kliknutiu na váš odkaz a k návšteve vášho e‑shopu. Reklamný text v meta popise by mal obsahovať:
- Výzvu k akcii napr. “Kúpte si …”.
- Hlavné výhody vášho e‑shopu a sortimentu (najlacnejší, kvalitný, predĺžená záruka, doprava zdarma atď.).
- Konkrétne údaje, napríklad “už od 3 eur” namiesto “lacno”, alebo “3.456 motívov na výber” namiesto “veľký výber motívov”.
A nezabudnite, že informácie ľudí vzdelávajú, ale pocity predávajú. Keď budete používať citovo zafarbené výrazy ako rodina, vaše deti, šťastie, zamilujete sa a pod., budete magnetom na zákazníkov. Ľudia totiž nechcú nakupovať, ale plniť si želania, zažívať príjemné zážitky. A za to sú ochotní zaplatiť.
Hodnotenie produktov
U produktov môžete vďaka Shoptetu do výsledkov vyhľadávania na Google dostať nie len názov produktu a jeho popis, ale aj dostupnosť, cenu a hodnotenie. A práve hodnotenie vďaka grafickému znázorneniu hviezdičkami priťahuje najviac pozornosti. A práve pozornosť je to, čo rozhoduje, na ktorý z výsledkov vyhľadávania ľudia kliknú a koho e‑shop navštívia. Schválne si skúste vyhľadať napríklad dotaz Martinus zápisník a uvidíte, že e‑shop Martinus má vo výsledkoch vyhľadávania hodnotenie, cenu aj dostupnosť (Hodnotenie: 4,5 — 4 hlasy — 17,99 € — v sklade). Väčšine ostatných e‑shopov tieto informácie chýbajú, pretože používajú e‑shopové riešenia, ktoré tieto dáta nesprávne odovzdávajú Googlu, alebo ich nemajú vyplnené. Prvé hodnotenie si môžete dať pokojne aj sami.
3. Vyhľadávače tovaru
Vyhľadávače tovaru, porovnávače cien, “zbožáky” a pod. sú najkonverznejším zdrojom návštevnosti e‑shopov. Práve u nich sa najväčšia časť návštevníkov e‑shopu stane zákazníkmi. Čo by ste mali urobiť, aby ste z vyhľadávačov tovaru s vaším e‑shopom získali maximum:
- Spusťte platenú inzerciu na všetkých veľkých porovnávačoch, ktoré majú pre váš tovar kategórie. Využite Heureku a prípadne Glami, Favi a Biano.
- Udržiavajte na reklamných účtoch dostatočný kredit. Na začiatok stačí dobiť minimum (napr. 30 eur na Heureku) a keď sa bude blížiť vyčerpanie kreditu, dobite zavčasu ďalší kredit, nech sa inzercia nevypne.
- Vyhodnocujte výsledky. Na začiatok stačí raz mesačne zistiť z Analytics tržby, z reklamného systému náklady na inzerciu a vypočítať podiel nákladov na tržbách (PNO). Pokiaľ je PNO nižšie než vaše marže (a to väčšinou skutočne bude), je inzercia zisková. Pokiaľ by PNO presiahlo výšku marže (môže sa stať u odborových porovnávačoch), môžete obmedziť zasielané produkty na top kategórie, alebo sa obráťte na odborníkov.
- Posielajte správne dáta v XML feedoch. Na kontrolu chýb môžete použiť audit XML, ktorý ponúka zdarma Mergado. Zistiť môžete napríklad produkty, u ktorých vám chýba dostupnosť, obrázky alebo výrobca, ale aj duplicity a ďalšie, viac či menej, závažné chyby.
- Spárujte vaše kategórie s kategóriami vyhľadávačov tovaru. Párovanie sa nastavuje v editácii kategórie na záložke Doplnkové nastavenie. Dôležité je napárovať kategórie pre Heureku či Glami, pokiaľ tam inzerujete. Aby sa spárovali produkty, treba u nich správne nastaviť východzie kategórie (editácia produktu — záložka Kategórie — dole Východzie kategórie), pretože práve východzie kategórie sa posiela na vyhľadávače tovaru. U Heureky navyše musíte v XML posielať všetky povinné části názvu, ktoré sa líšia podľa kategórií.
Ďalšie objednávky môžete získať vďaka biddingu (nastavenie vyšších cien za preklik) alebo vďaka zasielaniu správnych parametrov.
4. Mailing
Najväčšou chybou e‑shopov v oblasti mailingu je chýbajúca komunikácia so zákazníkmi, ktorí už v e‑shope nakúpili a zároveň dali súhlas so zasielaním newsletterov. Riešenie je úplne jednoduché. Začnite posielať newslettere.
Najčastejšie dôvody, prečo e‑shopy neposialajú newslettere sú:
- “Nechcem ľudí otravovať, sám to nemám rád, keď ma niekto spamuje” — keď sa zamyslíte nad tým, čo ľudí zaujíma, verím tomu, že prídete na to, čo užitočné ľuďom poslať. Môžu to byť informácie o zľavách, o novinkách, akciách typu doprava zdarma, návody na údržbu zakúpeného tovaru atď.
- “Nemám na posielanie noviniek čas” — prípravu najjednoduchšieho mailu s novinkami zvládnete za pol hodiny. Skutočne si nenájdete raz mesačne polhodinu na to, aby ste si udržali kontakt so zákazníkmi, ktorí u vás časom znovu nakúpia?
- “Je to zložité” — nie, nie je. Keď sa zbavíte pocitu nutnosti byť dokonalí, dokážete poslať novinky úplne jednoducho z administrácie vášho Shoptetu cez Marketing — Newslettere. Keď budete posielať novinky pravidelne aspoň raz mesačne, pusťte sa do prípravy ešte lepších mailov. O výsledku z 80 % rozhoduje to, či maily budete posielať, a len z 20 % to, ako budú vyzerať.
- “Skúsil som to a nič z toho nebolo” — skôr ste len nedokázali zmerať, čo vám newslettere priniesli. Základom pre meranie úspešnosti newsletterov je označkovanie odkazov, aby sa dalo zmerať, koľko ľudí z mailov prišlo a aké urobili tržby. Aj keby nikto nenakúpil, posielanie newsletterov sa oplatí. Urdžíte kontakt so zákazníkmi a tí potom časom prídu nakúpiť cez akýkoľvek zdroj od bežného vyhľadávania cez PPC kampane a vyhľadávače tovaru, až po priame zadanie adresy e‑shopu. Aj keby si ľudia vaše maily neotvárali, zapamätajú si vás. A tým získate obrovskú výhodu oproti e‑shopom, ktoré sú pre zákazníkov neznáme.
5. PPC kampane
PPC kampane sú vôbec najväčším zdrojom tržieb e‑shopov. Na druhú stranu sa v PPC systémoch Google AdWords a na Facebooku dá utratiť najviac peňazí bez pozitívneho výsledku. Keď s týmito systémami nemáte skúsenosti, obráťte sa na profesionálov. Určite ale využite kampane, ktoré sa dajú pomerne jednoducho nastaviť a pritom dokážu propagovať všetky produkty. Sú to:
- DSA kampaň v AdWords — dynamicky generované inzeráty, pre ktoré potrebujete kvalitné titulky stránok. Inzeráty už Google skladá sám práve z titulkov a doplnkového textu, ktorý si nastavíte pri vytváraní kampane.
- Dynamický remarketing v AdWords — rovnako ako u retargetingu zobrazovaie produktov, ktoré si ľudia prezerali, ale nenakúpili.
Až následne má cenu pustiť sa do remarketingu na Facebooku a do ručného vytvárania kampaní do vyhľadávania, ktoré je pomerne pracné. U každej kampane musíte voliť sami kľúčové slová, nastaviť správne zhody a ku kľúčovým slovám vytvoriť zodpovedajúce inzeráty.
Časť rozpočtu PPC kampaní by mala byť využitá na podporu značky e‑shopu (brandová kampaň) a na oslovovanie nových ľudí, ktorí e‑shop ešte nepoznajú. U takých kampaní vychádza vysoké PNO, často vyššie, než marže e‑shopu. Omnoho dôležitejšie než PNO je ale u týchto kampaní počet oslovených ľudí a dobré zacielenie.
Využite marketing na Shoptete na maximum!
Keď váš e‑shop beží na Shoptete, máte mnoho dôležitých vecí automaticky dobre vyriešených. Máte tiež veľa možností, ako zlepšovať výsledky bez toho, aby ste museli platiť drahé úpravy e‑shopu, vkladať kódy do e‑shopu alebo upravovať XML feedy. Využite to na maximum. Vyššie uvedený návod vám bude sprievodcom. A ak si s niečím nebudete vedieť rady, napíšte nám.
Nech vám e‑shop plní vaše ciele a nech máte z podnikania radosť!
Chcete mať prehľad o tom, čo je v BESTETO nové? Prihláste sa na odoberanie nášho newsletteru, radi vám ho pošleme.
Komentáře (0)