Komunity sú silnejšie, keď sa spoja. Príkladom bol meeting so zakladateľkami skupín #HolkyzMarketingu a Ženy v práve, ktorý moderoval Peter Klymec z WeWork. Podporu v nich nájdete, či už sa vraciate po materskej do práce, neviete ako si povedať o vyšší plat alebo potrebujete feedback.
Postrehy z debaty
#HolkyzMarketingu vyrástli z 7 000 členiek na 14 000 v priebehu jedného roka a lepšie ako skupina sa k nej hodí výraz platforma. Svojimi aktivitami totiž prekročila hranice fungovanie iba vo forme skupiny na Facebooku. Ženy v práve sú založené až od apríla, napriek tomu už majú 1500 členiek.
Aké boli začiatky? V niečom sa sa vývoj komunity podobal vývoju produktu. Oboje smeruje k vyriešeniu nejakého problému. Na začiatku je hlavnou získať členov / zákazníkov a postupne sa mení do formy finálneho produktu (komunity), v ideálnom prípade sa vývoj prispôsobí podľa feedbacku. Čarovná hranica pre získanie potrebného Engagement je 100 členov.
66% firiem zmenilo na základe spätnej väzby od komunity svoj produkt.
Najväčšie prekážky a challenge úspešnej komunity
Postupne sa skupiny rozrástli a výzvou bolo vymyslieť riešenie pre regióny. Okrem toho sa objavili aj ďalšie prekážky: rozdielne problémy jednotlivých regiónov, udržanie hlavnej myšlienky pri rozrastaní tímu, potreba členkám vysvetliť časovú náročnosť správy skupiny. V neposlednom rade je problematická aj závislosť na Facebooku, ktorá má za následok pocit neistoty.
“Snívam o tom, že nikto skupinu nebude potrebovať. Supluje reálne ľudské vzťahy. V ideálnom prípade budú mať dievčatá vždy niekoho, komu zavolať.” Pavlína Louženská
Pre veľkú skupinu sú čím ďalej, tým dôležitejšie pravidlá, ktoré si nastaví. Trebárs chlapci majú vstup zakázaný. To ale neznamená, že pre nich skupina neexistuje. Najlepšie sa to ukázalo pri podpore žien na materskej, ktoré vďaka školení na PPC získali prácu, a ich manželia dali Dievčatám z Marketingu na oplátku feedback a podporu. Nie vždy sú ohlasy pozitívne. Obe komunity presadzujú hate free culture. Aj tak sa pri toľko ľuďoch stane, že niekto nie je spokojný a vyjadruje to spôsobom, ktorý nie je v súlade s pravidlami. Potom je na správcoch skupiny sa s tým vysporiadať, vytvoriť si nejaký postup (systém varovania) a zakročiť.
80% marketérov zaznamenalo zvýšený traffic od založenia brandovej komunity, s ktorou cielene pracujú.
Ako fungujú komerčné komunity?
Uvedomte si, že komunita nefunguje ako jednorazová aktivita a potrebuje šíriť väčšiu myšlienku, než len predaj. Firma by nemala zabudnúť na investície do publicity, aby sa o komunite dozvedela cieľová skupina. Výhodou sú zdroje, ktoré na to firma môže vyčleniť, ale je to vyvážené nutnosťou zdôrazniť tú hlavnú víziu (funkcia podpory brandu). Ďalšie tipy a varovanie pre e‑commerce si vypočujte v podcaste, ktorý sme pre vás nahrávali.
Workshop
Po skončení debaty malo 20 účastníkov šancu si skúsiť vybudovať komunitu podľa teoretického zadania. Pavlína s Luckou nám rozdali 3 typy situácií, pri ktorých by pomohlo vytvorenie komunity. V našom prípade mala vzniknúť komunita na podporu mladých ľudí v začiatkoch podnikania. Všetci sme potom mali za úlohu rozpracovať odpovede na 10 otázok, ktoré by si mal ujasniť každý, kto s budovaním komunity začína. Na všetky otázky bol časový limit a na záver si dvojica s rovnakým zadaním mohla porovnať svoj prístup k jednotlivým bodom. Ak premýšľate o založení komunity, prejdite si tento check-list, aby ste nič dôležité nepodcenili.
Podcast
Začíname nahrávať podcasty! Je to veľa punkovým štýlom, trochu s ozvenou, bez drahých mikrofónov a štúdia. Keď máte ako hostí Pavlínu Louženskou a Lucku Ottingerovou, nič z toho nevadí. Naše rozprávanie je plné inšpirácie a smiechu (a #girlpower), zaznejú rady pre vybudovanie zdravej fungujúcej komunity, pridáme príklady z reálnych projektov a možno vo vás holky vzbudia túžbu meniť svet. Ale nebudeme vám klamať, je to drahá sranda, ktorá stojí veľa času.
Budeme radi, keď vám Oranžáda z dielne BESTETO zachutí a budete náš kanál sledovať. Sme na SoundCloude, Spotify a iTunes.
Užite si pekný víkend a napíšte do komentárov, ako sa vám náš podcast páči, alebo čo ešte zlepšiť.
za BESTETO
Komentáře (0)