“Zahraničie nie je ako Česká republika a Slovensko.” To by mohlo byť mottom pondelkovej prednášky od Jana Kvasničku pod záštitou APEKu (české Asociace pro elektronickou komerci). Jasné ako facka, poviete si. Kto by si myslel, že je to rovnaké? Bohužiaľ, takto uvažuje mnoho e‑shoparov.
A práve pre nich bol tento workshop určený, pretože môžu už v zárodku podchytiť vznikajúce problémy a vyriešiť ich. Na nás markeťákoch je na chyby upozorniť, ale často nemáme dosť pák na to, ako ich vyriešenie skutočne urýchliť.
Základná myšlienka znela “Preklopenie webu 1:1 do cieľového jazyka a následné spustenie webu vás bude bolieť.” V dnešnom článku vám chcem odovzdať 5 najdôležitejších bodov, ktoré sa na prednáške preberali a vďaka ktorým môžete týmto bolestivým momentom predísť. Dáta, ktoré v článku prezentujem, sú z prednášky a väčšinou sa vzťahujú k e‑shopu vase-cocky.cz.
1. Nepodceňujte prípravu
Pred vstupom do danej krajiny sa sústreďte na naozaj dôkladný prieskum trhu, konkurencie a vašich možností. Naštartujte Similarweb, nájdite porovnávače a cez ne svoju konkurenciu. Cez Ghostery vyhľadajte ich esá v rukáve a hlavne preberte právnú situáciu s odborníkmi. Aby sa vám nestalo, že celá snaha príde nazmar, pretože ste zabudli na nejaký predpis o e‑commerce.
2. Ani hlavička webu nie je v bezpečí
Jan nám ukázal príklad z rôznych jazykových mutácií webu vase-cocky.cz, na ktorom vidíte už optimalizovanú hlavičku pre špecifickú krajinu. Zatiaľ, čo v Česku vedie telefónne číslo na podporu, na Slovensku zákazníkov viac zaujíma počet výdajných miest. Ďalšie príklady môžete nájsť na screenu nižšie.
Obr. 1: Čo krajina, to odlišná hlavička e‑shopu. Na zákazníkov v rôznych štátoch funguje niečo iné.
3. Poznáte svoju cieľovku?
Nakupujú vaši zákazníci tovar, až keď im dochádza? Kupujú ho v balíčkoch, alebo v jednotkách kusov? Upravte im ponuku na mieru a uvidíte, že u vás budú nakupovať omnoho radšej.
Jan vo svojej prednáške uviedol príklad so sáčkami do vysávačov. V cudzine často dochádza k tomu, že zákazník nakúpi ešte pred tým, než mu dôjde posledný kus a tým pádom vie, aký typ výrobku potrebuje. Češi to často robia naopak. Použijú posledný sáčok, vyhodia obal a keď potrebujú nakúpiť znovu, už si nepamätajú, aký typ sáčku nakupovali naposledy a kde ho objednávali. Jan zmienil, že u jedného e‑shopu prišli so skvelým vylepšením, ako zachrániť “vyhadzovačov”- na hubicu umiestnili štítok s typom filtrov a sáčkov do vysávača a tým výrazne prispeli k tomu, že zákazníci znovu nakúpili v rovnakom obchode.
Obr. 2: Ako vyriešiť, aby zákazníci nezabudli, aký typ sáčkov do vysávačov kúpili? Napríklad tým, že na hubicu pridáte štítok.
4. Doprava a mena
A) U nás je obrovským hitom osobný odber na pobočke, či v externej výdajni, ale v zahraničí o to často nie je záujem. Napríklad Španieli a Nemci dajú prednosť doprave pred osobným odberom v 97 — 99 % prípadoch. Ovplyvňuje to napríklad cena, kedy naše zásielkovne a GLS ParcelShop sú pomerne lacné, zahraničné UPS Access Points stoja niekoľkonásobne viac.
B) Nezabudnite na špecifiká písania meny. Niektoré e‑shopy ju zapisujú v mezinárodnom kódovom označení, tj. HUF či PLN. Správne sa však majú používať znaky meny, ako €, Kč, či zł. Výnimkou je Rumunský Leu, ktorý sa zapisuje kódom RON.
5. Nezabudnite počítať náklady
Jednou z najväčších chýb pri expanzii je nedostatočná analýza a z nej vyplývajúci plán útrat. Zo začiatku vás expanzia bude stáť veľa peňazí a času a je len na vás, aby ste nezabudli do celkovej ceny započítať každý výdaj — od poštovného a balného cez prácu zamestnancov až po náklady na reklamu.
Potom, čo tieto náklady zapíšete do tabuľky, si porovnajte ceny produktov a marže, ktoré vám zaistia zárobok. Tvorba takejto prognózy je často ako veštenie z kryštálovej gule, ale je dobré sa o to pokúsiť.
Záver
Ak vám všetko toto dáva zmysel a viete, že výdaje zvládnete, máte zelenú. Čaká na vás neznámy trh a hromada skúseností, s ktorými ide ruka v ruke dávka nebezpečenstva, ale aj možnosť rozšíriť váš brand a zvýšiť zárobky. Keď sa pre expanziu rozhodnete, ozvite sa nám. Radi vám s touto úlohou pomôžeme. Skúsenosti sme zbierali roky.
Komentáře (0)