Slovenská e‑commerce scéna sa neustále vyvíja a rastie. Ak vás zaujíma, ako to vyzeralo v roku 2019 a ako sa správajú slovenskí spotrebitelia, tak ste na správnom mieste. Okrem iného sa pozrieme aj na najčastejšie používané marketingové kanály. Tak poďme na to.
Slovenská e‑commerce za rok 2019 v číslach
Dáta ukazujú, že Slováci milujú online nakupovanie a na internete míňajú stále viac. V roku 2019 sa obrat e‑shopov zvýšil o 20 % na rekordných 1 356 miliónov €. Tento medziročný nárast môžeme z časti pripísať aj nárastu počtu internetových obchodov z 11 585 na 12 600.
Elektronika má jednoznačne najväčší podiel obratu slovenskej e‑commerce scény. Patria jej rovné dve pätiny.V prvej trojke najnavštevovanejších e‑shopov sú len obchody s elektrom, konkrétne Alza, Mall a Nay. Slovenskí spotrebitelia sú šikovní kutili — to dokazuje aj podiel kategórie dom a záhrada, ktorý sa zastavil v roku 2019 na šestnástich percentách. Jej medziročný obrat sa zvýšil o viac ako štvrtinu. Tesne pod desiatimi percentami je kategória auto-moto. Spotrebitelia zo Slovenska si zvykajú na obstarávanie oblečenia cez internet, ktorého sa nakúpilo až o 35 % viac ako vlani. Ale nebola to móda, ktorá zaznamenala najväčší medziročný rast. Pomyselné prvé miesto získala kategória hobby s nárastom 38 %. Takmer tretinové zvýšenie obratu jedla a nápojov nám môže poukázať na to, že Slováci naplno využívajú rastúcu kvalitu služieb v tomto segmente. Na vzostupe sú aj erotické pomôcky, o ktoré rastie záujem už tretí rok po sebe. Viac ako 20% rast zaznamenal taktiež detský tovar a športové potreby.
Mobilné zariadenia sa stali neoddeliteľnou súčasťou online nákupov a počet návštev pomocou týchto zariadení neustále rastie. V roku 2019 tvorili skoro dve tretiny. To vysiela signál pre všetkých majiteľov e‑shopov — správna optimalizácia pre mobilné zariadenia je veľmi dôležitá.
Popularita rastie aj kamenným výdajniam, pretože kupujúci nemusí byť závislý na čase príchodu kuriéra a prebratie si prispôsobí svojim potrebám. Túto možnosť si zákazník môže zvoliť až v 3 408 e‑shopoch.
Ak by vás zaujímalo, za akú značku produktov sa na Slovensku v online priestore míňalo v roku 2019 najviac, tak je to juhokórejsky gigant so širokým záberom produktov Samsung. Za ním je mnohými milovaný a zatracovaný Apple. Spotrebiče sa u Slovákov taktiež tešia obľube, čo dokazuje zaradenie značiek Bosch a Whirlpool do tohto rebríčka. Na slovenskom trhu našla miesto aj mladá technologická značka Xiaomi.
Najčastejšie e‑shopové riešenia
V súčasnej dobe je na trhu viac možností, ako vytvoriť vlastný e‑shop. Na Slovensku sú najobľúbenejšie e‑shopy na prenájom, ktoré sú najvhodnejšie pre malé a stredné internetové obchody. Vyznačujú sa hlavne jednoduchosťou, rýchlym vytvorením a výhodnou cenou. Jednotkou na trhu v tejto kategórií je Shoptet. Ak vám náhodou nevyhovuje, na výber máte z populárnych riešení, ako sú napríklad Midasto, Eshop-rychlo, UpGates alebo Biznisweb. Ak s vaším biznisom mierite za veľkú mláku, pravdepodobne vám bude vyhovovať Shopify.
Ďalšou možnosťou je využitie Open Source riešení, z ktorých sú najpopulárnejšie PrestaShop, WooCommerce a Magento.
Poslednou možnosťou, ktorú využívajú najmä väčšie e‑shopy sú vlastné riešenia, kde cenou za ušitie na mieru sú vyššie náklady a dlhší čas tvorby e‑shopu.
Správanie spotrebiteľov
Súčasná situácia okolo korona krízy mení okrem iných vecí aj nákupné správanie spotrebiteľov. Najväčší rast v tomto období zažívajú segmenty zdravie, potraviny, galantéria a naopak prepad zaznamenala móda. E‑shopy sa teda celkovo tešia popularite a získavajú si nových zákazníkov, ktorých priazeň by si za normálnych okolností možno získavali oveľa dlhšie.
Kuriérska spoločnosť DPD pravidelne realizuje prieskum s názvom E‑shopper Barometer a v roku 2019 sa ho celkovo zúčastnilo 23 255 respondentov z 21 európskych krajín. Počet zastúpených respondentov zo Slovenska bol 1 001.
Z tohto prieskumu vyplýva, že slovenský online nakupujúci uskutoční v priemere 34 nákupov za rok, čo je o 6 menej ako európsky priemer.
Dôležité je klásť dôraz na pozitívnu skúsenosť zákazníka s e‑shopom. Až 83 % respondentov uviedlo, že pred nákupom aktívne vyhľadáva recenzie a necelú polovicu z nich (41 %) odrádza od uskutočnenia nákupu negatívna recenzia na sociálnej sieti.
Dajte pozor na to, aby boli vaše najobľúbenejšie produkty vždy skladom, pretože 30 % zákazníkov odchádza z e‑shopu, ak vidia že ich tovar nie je na sklade.
Len 10 % Slovákov využíva výhody vernostného programu, čo je hlboko pod európsky priemer, ktorý je 30 %. Slovenská e‑commerce v mnohom nasleduje tú európsku, takže ak chcete zvýšiť lojalitu zákazníkov, vernostný program môže byť ten správny nástroj.
Keďže DPD je prepravná spoločnosť, časť prieskumu je práve zameraná na logistiku. Z neho vyplýva, že až 83 % zákazníkov si necháva posielať tovar domov. Ďalej si objednávky nechávajú doručiť hlavne na poštu, do práce alebo na odberné miesto. 70 % opýtaných považuje za dôležité vedieť, ktorá kuriérska spoločnosť im balík dručí. Svoju poslednú objednávku vrátilo 9 % zákazníkov a len 45 % z nich považuje tento proces za jednoduchý.
Zaujímavé dáta poskytol aj DPD Barometer 2018, ktorého sa zo Slovenska zúčastnilo 1013 respondentov. Prieskum ukázal, že najviac nakupujeme módu (48 %) a kozmetiku (37 %), podobne to tak je aj vo zvyšku Európy.
Zdroj: Forbes.sk
Podľa prieskumu E‑Shop Barometer uskutočneného v roku 2018, skoro tretina (32 %) slovenských online nakupujúcich preferuje obchody, kde ponúkajú dopravu zadarmo. Taktiež im záleží na tom, aby sa mohli dozvedieť podrobné informácie z popisu produktu (29 %).
Spotrebitelia sa zhodujú, že rýchle doručenie a kontrola nad týmto procesom je pre nich zásadná.
Zdroj: Forbes.sk
Najobľúbenejší spôsob platby v krajine pod Tatrami v roku 2018 bola dobierka. Medzi svoje obľúbené spôsoby ju zaradali skoro dve tretiny (65 %) opýtaných, pričom európsky priemer bol v tomto roku len 13 %.
Zdroj: Forbes.sk
E‑Shop Barometer
Pohľad z druhej strany barikády nám poskytol prieskum E‑shop Barometer 2019 od KPMG, ktorého sa zúčastnilo 117 e‑shopov so širokým spektrom produktov a služieb. Štvrtina e‑shopov považuje za svoju konkurenčnú výhodu zákaznícky servis a necelých 15 % širší sortiment.
Tretina respondentov, uviedla, že zaznamenáva najvýraznejšie zvýšenie dopytu na Vianoce. Až 27 % e‑shopov pociťuje najväčší záujem o ich produkty po investícii do PPC reklamy. Práve propagácia je oblasť podnikania, ktorú určilo až 42 % e‑shopov ako najväčšiu investíciu za minulý kalendárny rok.
Najpoužívanejšie marketingové kanály
Ak to myslíte s e‑shopom vážne, tak by ste sa mali zamerať na rôzne marketingové kanály, ktoré vám privedú zákazníkov. Najvyužívanejšia je platforma Google, kde môžete reklamu zobrazovať v Google vyhľadávaní, obsahovej sieti alebo v Google nákupoch. Tie sú novinkou na slovenskom trhu. Veľmi zaujímavým a ziskovým kanálom sú porovnávače cien. Tým najznámejším je Heureka, ale netreba zabúdať aj na ďalšie ako NajNákup a Pricemania, ktoré majú zo všetkých kanálov najvyšší konverzný pomer. Ak máte e‑shop zameraný na nábytok alebo bytové dekorácie určite za vašu pozornosť stoja aj vyhľadávače tovaru Favi a Biano. V poslednom období objavujú majitelia e‑shopov čaro výkonnostného marketingu na Facebooku, ktorý sa profiluje ako významný kanál, na ktorý by sa nemalo zabúdať.
SEO nie je zázračné tlačidlo na webe, ktoré zapnete a automaticky sa budete zobrazovať na prvých pozíciách vo výsledkoch vyhľadávania, ale zahŕňa metódy, postupy a stratégie, pomocou ktorých sa viete dostať vo výsledkoch vyhľadávania na vyššie pozície. Táto optimalizácia pre vyhľadávače vám zabezpečí organickú návštevnosť, ktorá vás priamo nič nestojí. U nás v BESTETO máme skúsené tímy pre každý z vyššie spomínaných kanálov, takže nás neváhajte kontaktovať a my vám veľmi radi pomôžeme.
Zostaňte v obraze
Aby ste ostali v obraze a čerpali tie najaktuálnejšie informácie zo slovenskej e‑commerce scény, odporúčame vám sledovať Ecommerce bridge. Pri riešení rôznych problémov vám radi pomôžeme v našej facebookovej skupine, prípadne vám pomôžu aj ďalšie skupiny na Facebooku ako napríklad Staráme se o marketing (a sociálno), Marketeri, copywriteri, SEO optimalizátori ;). Ak vás zaujíma bližšie PPC reklama, tak sa určite pridajte do skupín PPC nás baví!, PPC specialist SK/CZ alebo Spravujeme PPC reklamu CZ/SK. V prípade, že váš e‑shop funguje na Shoptete, tak určite za vašu pozornosť stojí Shoptet poradna, kde sa riešia problémy, s ktorými sa pravdepodobne stretávate aj vy. V neposlednom rade si môžete vybrať z twitterových účtov, zaoberajúcich sa práve marketingom a e‑commerce, ktorých zoznam nájdete na tomto odkaze. A hlavne nezabudnite sledovať náš český blog, kde pravidelne pridávame nové články a za pozornosť stojí aj náš Twitter.
Pár slov na záver
Už teraz sme zvedaví, ako bude vyzerať ohliadnutie za rokom 2020. Dúfame, že v tomto období budú vaše e‑shopy rásť a expandovať. Ak máte pocit, že by ste mali naplno začať využívať niektorý z vyššie spomínaných marketingových kanálov, tak nás neváhajte kontaktovať a radi vám pomôžeme so SEO, PPC, vyhľadávačmi tovaru alebo so všetkým dohromady. Takisto veľmi radi priložíme ruku k dielu v prípade expanzie do Česka. Predsa by sa len nemalo zabúdať, že sú to veľmi podobné trhy a bolo by vhodné využiť ich potenciál naplno.
Komentáře (0)