Máte e‑shop, ale linkbuilding ste nikdy poriadne neriešili. Alebo ste sa do neho pustili bez toho, aby ste mali vyriešené SEO na vašom webe. V oboch prípadoch si môžete vytvárať zbytočný problém.
Ani jeden z variantov totiž nie je najšťastnejší. „Bez linkbuildingu e‑shop len ťažko dosiahne dobré výsledky vo vyhľadávaní. A pokiaľ sa do neho pustí bez rozumného on-page SEO svojho webu, vyhadzuje peniaze,” vysvetľuje marketingový konzultant Besteta Martin Čtvrtníček. Prečítajte si prvý diel rozhovoru o linkbuildingu a zistíte, čo môžete robiť inak a lepšie.
Prečo by mali majitelia e‑shopov linkbuilding riešiť?
Jednoducho preto, aby získali návštevnosť z výsledkov vyhľadávania, hlavne na Googli. Platí to najmä pre obchody, ktoré majú nejakých konkurentov. Ak sa linkbuildingu nevenujú a riešia napríklad iba obsah na webe, tak sa pravdepodobne nedostanú vysoko vo vyhľadávačoch.
Dalo by sa teda povedať, že linkbuilding je vhodný pre každý typ e‑shopu? Alebo skôr pre začínajúcich podnikateľov, ktorí potrebujú získať nových zákazníkov?
Mali by sa ním zaoberať všetky e‑shopy, ktoré chcú dosiahnuť dobré skóre vo výsledkoch vyhľadávania. Výnimkou sú vlastne iba tie obchody, ktoré nemajú konkurenciu. A také v Česku a na Slovensku až na pár prípadov nie sú. Napríklad v USA sa môžeš uživiť ako e‑shop, ktorý predáva iba červené balerínky. U nás by to pravdepodobne nefungovalo, na náš trh je to dosť špecifický tovar.
Napadajú ťa ešte nejaké ďalšie výnimky?
Patria sem aj také e‑shopy, ktoré majú krátku životnosť produktu, napríklad teraz tak populárne spinnery. Sledujem nejakých affiliate partnerov v USA, ktorí pre podobné typy internetových obchodov berú všetku návštevnosť z Facebooku. Hľadajú totiž špecifické publikum pre niečo, čo je hitom iba jeden mesiac a potom sa zase posunú ďalej. Takže tu by im bol linkbuilding nanič, nakoľko potrebujú rýchly zdroj návštev.
Môže e‑shop začať s linkbuildingom zo dňa na deň, alebo je potrebné podniknúť nejaké kroky, než sa do neho pustí?
Určite by mal mať dobre nastavené on-page SEO. Pokiaľ nemá, tak je budovanie spätných odkazov často vyhadzovanie peňazí a skrátka to nemá taký efekt. Začať by mohol aj tým, že si prejde s pomocou Google Search Consol podstránky svojho webu, kde má už teraz také kľúčové slová, ktoré sa mu zobrazujú na zaujímavých pozíciach, teda blízko prvej stránky vo výsledku vyhľadávania. A s tým potom ďalej pracovať.
Spomínaš on-page SEO. To znamená mať na webe dobrý obsah, mať vyriešené kľúčové slová a iné?
On-page SEO je dosť rozsiahle, takže je to vlastne kombinácia toho, čo hovoríš — čiže poznať kľúčové slová k produktom, ktoré ponúkam. K tomu je potrebné urobiť si analýzu kľúčových slov, aby si necielila na také, ktoré sú mimo.
Takže pokiaľ mám zle otextovaný web, SEO mi nefrčí, nemám analýzu kľúčových slov, tak sa zatiaľ nemám do spätných odkazov púšťať?
Môže ti to vychádzať aj tak, ale strieľaš naslepo. Možno sa niekedy trafíš, ale nie vždy.
Ako je na tom linkbuilding v dnešnom svete e‑shopov v porovnaní napríklad s dobou pred desiatimi rokmi?
Obľuba linkbuildingu je podobná, ale skôr bolo možné nejaké oficiálne postupy obchádzať, hovorí sa tomu black hat a grey hat techniky.
Príkladom sú napríklad katalógy, registrovalo sa vo veľkom. Dnes už sa to nedeje v takom množstve.
Je nejaký rozdiel v linkbuildingu medzi malými a veľkými e‑shopmi?
Hlavne v tom, že linkbuildingu sa aktívnejšie venujú väčšie e‑shopy. Majú na to rozpočet a dokážu si zanalyzovať, čo im funguje a dlhodobo prináša výsledky. Kdežto v malom obchode nie je väčšinou na niečo také čas, tam sa rieši hlavne expedícia, vybavovanie objednávok a iné. Takže marketingom sa primárne nezaoberajú. SEO je totiž tá oblasť marketingu, kde sa výsledky dostavia až po dlhšej dobe. Proto sa napríklad viac než na linkbuilding zameriavajú na platené kanály, ako sú PPC a vyhľadávače tovaru, kde vidia výsledky ihneď.
Môžem si ako prevádzkovateľ e‑shopu robiť linkbuilding sám? Alebo je lepšie obrátiť sa na profesionála?
Niektoré základné veci v linkbuildingu si majiteľ e‑shopu dokáže urobiť sám tak, aby mu pomohli. Napríklad sledovať Google Alerts. Nastaví si tu, že keď sa niekde na internete objaví zmienka o jeho značke, doméne alebo kľúčovom slove, ktoré ho zaujíma, príjde mu upozornenie. Potom na to môže reagovať, či už pridávať komentáre alebo požiadať napríklad autora nejakého článku, aby doplnil odkaz na e‑shop. Alebo pokiaľ niekto píše o obore, v ktorom podniká a má k tomu čo povedať, prispeje do diskusie.
Takže k základným veciam odborníka nepotrebuje. Ale pokiaľ na to nemá čas alebo o tom vôbec nič nevie, je lepšie obrátiť sa na profíka. Inak by si tým mohol aj uškodiť.
Zaujíma vás, akých chýb sa pri linkbuildingu dopúšťajú nie len prevádzkovatelia e‑shopov? A ktoré aplikácie vám s ním pomôžu? Potom sledujte náš blog, pokračovanie sa dozviete ve druhej časti rozhovoru.
Komentáře (0)