Človek by možno nepovedal, akú paseku dokáže urobiť jedna pomĺčka. Alebo preklep. No predstavte si, že zákazník kvôli takejto chybe nakúpi na konkurenčnom e‑shope, aj keď pôvodne chcel na tom vašom.
Často pritom stačí málo, napríklad zaregistrovať si doménu s pomĺčkou. “Inak hrozí, že ju preberie konkurencia alebo doménoví špekulanti,” upozorňuje náš obchodný riaditeľ Vladimír Přichystal. Takže čo s tým? Prečítajte si, ako to vidíme v Bestete.
Nájdu sa e‑shopy, ktoré majú viacslovný názov. Ty si na Twitteri upozorňoval na to, že niektoré z nich vôbec neriešia registráciu domény s pomĺčkou alebo bez nej. Prečo by sa vlastne mal prevádzkovateľ e‑shopu starať o to, či má obe domény zaregistrované?
Veľa ľudí je z minulosti zvyknutých dávať do názvov domén pomĺčky. Akonáhle e‑shop nemá zaregistrovanú doménu s pomĺčkou a niekto ju tak vyhľadáva, zobrazí sa mu neexistujúca stránka, alebo dokonca stránka konkurencie. A to je škoda. Rovnako, ak e‑shop funguje na doméne s pomĺčkou, vlastníctvo a presmerovanie bezpomĺčkovej varianty je nevyhnutné.
Keď niekto nevlastní obe verzie, hrozí mu, že tú druhú preberie konkurencia alebo doménoví špekulanti. Tí sa potom snažia doménu predať výrazne drahšie, než koľko stojí pri registrácii.
Týka sa tento problém okolo domén iba pomĺčiek, alebo aj niečoho iného? Napríklad preklepov, ktoré môžu ľudia urobiť, keď chcú zadať adresu stránok?
Týka sa to všetkých variantov názvov, u ktorých hrozí, že ich ľudia budú zadávať namiesto správnej domény. Problematické môžu byť nielen pomĺčky, ale i čísla v názve, anglické slová a znaky (foryou, 4you, forU), jedno či dve L po sebe, zámeny Y a Z alebo slová, v ktorých mnoho ľudí robí chybu (hamba x hanba, permanentka x pernamentka) a dalšie.
Podobné problémy môžu nastať aj vtedy, keď niekto prevádzkuje e‑shop na inej než slovenskej doméne a nevlastní doménu s koncovkou “.sk”.
Môžem si ako majiteľ e‑shopu niekde skontrolovať, či už mi niekto neprebral doménu, ktorá je tej mojej veľmi podobná? A čo vlastne môžem robiť, ak mi ju takto niekto vyfúkne?
Vlastníctvo domény je možné overiť u správcu domény SK, ktorým je SK-NIC (https://www.sk-nic.sk) alebo u väčšiny registrátorov. Keď zistíte, že si niekto zaregistroval doménu, ktorá je pre vás dôležitá, je potrebné sa s ním dohodnúť na odkúpení. To môže byť zložité a drahé. Súdne sa to rieši len v prípade ochranných známok a zjavného parazitovania na značke. Ale niečo také je záležitosť pre právnikov, to s klientmi neriešime.
Zažil si nejaký prípad v praxi, kedy si klient nezaregistroval ostatné verzie domény a bol z toho problém?
Nedávno sme mali klienta, ktorý spustil e‑shop na doméne “.eu”, aj keď na “.sk” doméne sú stránky jeho dodávateľa. V tomto prípade sa klient rozhodol ďalej prevádzkovať e‑shop na “.eu” doméne. A to aj napriek tomu, že sme mu odporučili, aby e‑shop po jeho spustení čo najskôr presunul na inú doménu.
To, že niekto nemá zaregistrovanú doménu s pomĺčkou a riskuje, že si ju zaregistruje konkurencia alebo špekulanti, riešim často. Jeden prípad som mal aj tento týždeň.
Na druhú stranu, je to vôbec časovo a finančne reálne, aby človek podchytil všetky možné verzie svojej domény? Ako už si totiž spomínal, tých variantov môže byť mnoho.
Podchytiť úplne všetky preklepy v kombináciach s rôznymi koncovkami je skutočne nemožné. Avšak pri cene do 10 eur za doménu by každý, kto to s e‑shopom myslí vážne, mal vlastniť aspoň varianty s pomĺčkou a bez, “.sk” (prípadne aj “.cz”) doménu a u anglických názvov najčastejšie zadávané preklepy. Tie je možné dohľadať napríklad v nástrojoch pre návrh kľúčových slov v PPC systémoch.
Mohol by si poradiť e‑shoperom, ako postupovať, keď s registráciou domény iba začínajú? Tým myslím tak, aby sa vyhli komplikáciam?
Dôležité je hneď na začiatku vybrať značku, ktorá sa jednoducho zapamätá a človek si ju nebude pliesť s inou. Je to podľa mňa omnoho dôležitejšie, než mať v názve kľúčové slová alebo mať cool názov, ktorý budú ľudia komoliť.
A pokiaľ už niekto na internete podniká, mal by si skontrolovať, či sa ľudia nedostávajú na cudzie alebo neregistrované stránky len preto, že neriešil registráciu ostatných domén. Môže to byť ďalší kúsok do mozaiky úspešného e‑shopu.
Komentáře (0)